تبلیغات
غروب فتنه 88 - "ابراهیم یزدی"گفت : به موسوی اعتراض دارم

غروب فتنه 88

بزرگ مردتاریخ

جستجو
مطالب اخیر
لوگو دوستان

>

 پایگاه مقاومت بسیج نصر
جعبه حدیث

موسوی اگر رئیس جمهور می شد برای کشور فاجعه بود/ به موسوی اعتراض دارم
"ابراهیم یزدی" سرکرده مستعفی گروهک غیرقانونی نهضت آزادی در آخرین روز اسفند سال 89 در گفت‌وگویی از اقدامات اغتشاشگران پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از جمله فراخوان راهپیمایی‌های بدون هماهنگی با مراجع قانونی و رفتارهای دوگانه آمریکا انتقاد و تاکید کرد که به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ملتزم و پایبند است.
گفت وگو با ابراهیم یزدی، پس از استعفای وی از دبیرکلی گروه موسوم به نهضت آزادی انجام شد.
یزدی در این مصاحبه از دلایل استعفای خود سخن گفت و دیدگاه خود درباره تحولات سیاسی داخل و خارج کشور، از جمله خیزش‌های مردمی منطقه را بیان و از رفتار دوگانه آمریکا به ویژه در قبال تحولات در لیبی و بحرین انتقاد کرد.

** به لحاظ جسمی قادر به ادامه دبیرکلی نهضت آزادی نبودم
سئوال - از علت استعفای خود از دبیرکلی نهضت آزادی بگویید.

یزدی: بنده از دبیر کلی نهضت آزادی استعفا دادم زیرا نمی توانستم وظایفی را که طبق اساسنامه برعهده من نهاده شده بود انجام دهم، این یک اخلاق دینی است که اگر کسی مسوولیتی را نمی تواند در چارچوب قانون انجام دهد آن را واگذار کند.
بنده طی سال گذشته با مشکلات جسمی خاصی رو به رو بودم و مجبور به عمل جراحی قلب شدم و با توجه به عوارض آن، پزشکان معالج توصیه کردند که باید به دور از استرس باشم و حتی گفتند که خبرها چه خوب و یا چه بد برای من اثر منفی دارد.
خبرهایی که در این چند روزه در مورد بحرین، لیبی، یمن و دیگر کشورها از تلویزیون می بینم، ناراحتم می کند و فشار خونم از دیدن این صحنه ها بالا می رود و بنابر تجویز پزشک حتی نباید این تصاویر را نگاه کنم. با این شرایط جسمانی، طبیعتا نمی توانستم وظایفم را به عنوان دبیر کل انجام دهم لذا استعفا دادم.

**توصیه به احزاب
سوال- با توجه به اینکه شما دارای سابقه فعالیت حزبی هستید، اینک می توان از شما در باره دیدگاهتان در این زمینه سووال کرد.

یزدی: پیشنهاد بنده این است که باید یک خط قاطع میان دشمن و مخالف کشیده شود. هر کس نقدی کرد، مخالف نیست. فکر غالب نباید این باشد که یا با من یا بر من. اگر از شما نقدی شد؛ نباید منتقد را دشمن تلقی کنید. من با نظام هیچ مساله‌ای ندارم فقط با برخی از رفتارها، که خلاف قانون اساسی است، مشکل دارم.
توصیه مقام رهبری این بوده که خلاف قانون عمل نکنید و من نیز چیزی بیشتر یا کمتر از قانون نمی خواهم.

**هر کس خلاف قانون عمل کند، محکوم است
سوال- احزاب با کارکرد خود در چارچوب قانون اساسی، می توانند راهنمای خوبی برای ترویج مردمسالاری باشند، نظر شما در این زمینه چیست؟
یزدی:
همه باید قانون را محترم بشمارند و هرکس که خلاف قانون عمل کند، محکوم است.

** راهپیمایی نباید مخل نظم عمومی باشد
سوال: به نظر شما تحولات ناخوشایند پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 ، تحت تاثیر چه رویکردی بوقوع پیوست؟

یزدی: در ابتدا تاکید می کنم که هیچ تغییری از بیرون برای ایران پایدار نیست. راهپیمایی آزاد است به شرطی که مخل نظم عمومی نباشد. اگر چه قانون اساسی می گوید مشکلی برای راهپپیمایی نیست اما مصلحت ایجاب می کند قبلا هماهنگی‌های لازم با مبادی ذیربط انجام شود زیرا وقتی بدون هماهنگی راهپیمایی انجام شود، تنها هواداران شما به خیابان نمی آیند، بلکه گروه های معاند هم می آیند.

** معیارهای دوگانه غرب در حمایت از دمکراسی
سوال- دولت آمریکا در ارتباط با تحولات منطقه بویژه در خصوص حوادث لیبی و بحرین، معیار دوگانه را در سیاست خارجی خود به کار گرفته است. هیلاری کلینتون در مصاحبه ای گفته است پادشاه بحرین می تواند از عربستان و دیگر کشورها برای سرکوب مردم بحرین کمک بخواهد و این در حالی است که همزمان به بهانه مقابله با دولت لیبی، مردم این کشور را هدف حملات نظامی قرار داده است. این دوگانگی در رفتار آمریکا را چگونه ارزیابی می کنید؟

یزدی:
سوال شما، تعجب برانگیز است. یعنی توقع شما غیر از این است؟ آنها با اینگونه اقدامات به دنبال منافع خود هستند. نه تنها رفتار دو گانه آمریکا، بلکه رفتار دو گانه غرب به شدت محکوم است. در قانون بین المللی و دادگاه بین المللی، تیراندازی به قصد کشتن انسانها، جنایت جنگی محسوب می شود. حالم از دیدن صحنه هایی که در لیبی رخ می دهد به هم می خورد و وقتی می بینم که در بحرین از دو متری به سر یک مرد تیر می زنند، منقلب می شوم.

** با صدای آمریکا مصاحبه نخواهم کرد
سوال-غرب هم اکنون از شما حمایت می کند، آیا وقت آن نرسیده است که در این باره، موضع گیری شفافی داشته باشید؟
یزدی:
من به کشور و دینم متعهد هستم. زمانی که صدای آمریکا می خواست با بنده مصاحبه کند گفتم مصاحبه نمی کنم نامه هم نوشتم و همه جا پخش کردم، بنده در آینده هم با آنان مصاحبه نخواهم کرد. من ترجیح می دهم شما به عنوان خبرنگار ایرانی با من مصاحبه و حرفم را منعکس کنید. رادیو گفت وگو و پرس تی وی با من صحبت کردند و من هم به فارسی و هم انگلیسی مصاحبه کردم.
بزرگترین مساله در روابط بین الملل بعد از فروپاشی شوروی و جنگ سرد، رابطه جهان غرب یا نیمکره شمالی با جهان اسلام است. اسلام در حال جوشش، رشد و بالندگی است و این اثری دارد که حتی یک آمریکایی نیز جذب آن می شود. فکر می کنم که دنیای غرب هم موضعش به تدریج نسبت به اسلام در حال عوض شدن است و آرام آرام نسبت به اسلام علائمی از گرایش نشان می دهند.

سوال- برخی معتقدند که غربی ها اسلام را تا جایی قبول دارند که به منافع آنان ضربه نزند؟ نظر شما در این زمینه چیست؟
یزدی:
قطعا. البته باید تفکیک کنیم. زمامداران اینگونه که شما می گویید عمل می کنند ولی متفکرانی که در مسند قدرت نیستند، وقتی در مورد اسلام حرف می زنند، مفهوم دیگری را منتقل می کنند. اسلام در حال رشد است. در یک مقطع از زمان، برای اروپایی ها، یک فرد مسلمان به منزله عرب در صحرا بود، اما امروز همسایه دیوار به دیوارش است. وقتی قانون اساسی ایالت متحده را نوشتند، پاپ فشار آورد که راجع به مسیحیت در قانون اساسی بنویسید. یکی از مسائلی که مطرح شد این بود که اگر بخواهید راجع به مسیحیت بنویسید باید راجع به اسلام هم بنویسید.
کشورهای اسلامی با یک میلیارد و 300 میلیون مسلمان مانند کمربندی در حدفاصل اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام و بین نیمکره شمالی و جنوبی قرار دارند. غنی ترین منابع طبیعی جهان در این کمربند است و غربی ها از این مساله هراس دارند. علاوه بر این، دنیای اسلام تعداد قابل توجهی نسل جوان دارد و در آنجا نیز انقلاب الکترونیک رخ داده است.

** ساختارشکنان به خود اصلاح طلبی ضربه زدند
سوال- در حوادث پس از انتخابات ، افرادی پیدا شدند که در خیابان های تهران، شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران را سر دادند. فکر می کنید که خاستگاه این شعار چیست؟
یزدی:
مساله غزه فقط یک مساله عربی-اسلامی نیست بلکه یک مساله انسانی است و هیچ انسانی نمی تواند نسبت به این جنایات بی تفاوت باشد. در آن زمان نقدی به موسوی کردم که شما یا نباید مردم را به حضور در خیابان ها دعوت می کردید، یا اگر اعلام می کنید مردم بیایند ، بدیهی است همه آنان که می آیند هوادار شما نیستند و شعارهای خود را می دهند و ساختار شکنی می کنند.
می گویند معترضان انتخابات به خیابان ها آمده اند در حالی که عده دیگری هم آمدند که شعارهای خودشان را دادند. آنها به خود اصلاح طلبی لطمه زدند. من در آن نقد، گفتم که ساختار شکنی نکنید و با این کار دست به کارهای خشونت آمیز نزنید. ملایم و قانونی باشید. باید بررسی کرد چه طور نخست وزیرچند ساله مملکت به اینجا کشیده شد؟ باید بحث کرد و موضوع را ریشه یابی کرد زیرا این یک حادثه کوچک نیست.

** اگر موسوی انتخاب می شد برای کشور فاجعه بود
سوال- برخی از صاحبنظران معتقدند که ورود موسوی به صحنه انتخابات ریاست جمهوری از ابتدا کار اشتباهی بود. نظر شما در این زمینه چیست؟
یزدی:
موسوی چندین سال سابقه مدیریت دارد منتها من با کاندیداتوری او مخالف بودم. پذیرفتنی نیست که کسی رییس جمهور شود و با رهبری مشکل داشته باشد.اگر موسوی انتخاب می شد برای کشور فاجعه بود، زیرا رهبری و رییس‌جمهور باید با هم هماهنگ باشند.

** در زمان موسوی به سیاست هایش اعتراض داشتم
سوال: به نظر شما چرا موسوی بعد از 20 سال کناره گیری از سیاست ، باردیگر وارد این عرصه شد؟
یزدی:
من هیچ گاه با او صحبت نکردم ببینم چه تحلیلی برای آمدن دارد. در زمان موسوی به سیاست‌هایش اعتراض داشتم و می گفتم چرا کارخانه های ایرانی را مصادره و دولتی کردید و پول نفت می دهید و یخچال از خارج وارد می‌کنید؟ موسوی می گفت از سیر تا پیاز همه چیز باید دولتی بشود. در آن زمان بنده عضو کمیسیون ویژه بازرگانی خارجی در مجلس بودم. آنها می گفتند اگر منابع را به دست بازار بدهیم این‌ها سودجویی می کنند. اما سووال این بود که چگونه ممکن است کسی پشت میز اداره بازرگانی بنشیند، سودجو نباشد اما اگر در بازار باشد سودجو محسوب شود؟ من به سیاست های دوران موسوی اعتراض دارم.

سوال- آیا شما در جریان انتخابات با موسوی دیدار کردید؟
یزدی:
نه، دیداری نداشتیم نه با موسوی نه با کروبی و نه با خاتمی.

** حرف هایم را در جلسات زیرزمینی جبهه مشارکت زدم
سوال- در جبهه مشارکت چه طور؟
یزدی:
در جبهه مشارکت جلساتی در زیرزمین این حزب برگزار می شد که بنده را هم دعوت کردند که خیلی از حرف ها را آن جا زدم.

** به جمهوری اسلامی رای دادم، به آن وفادار بوده و به قانون اساسی التزام دارم
سوال- در جریان تحولات پس از انتخابات، جزوه ای کشف شد که در آن به تئوریهای غرب در ارتباط با این تحولات، اشاره شده بود، شما در خصوص این تئوری ها چه نظری دارید؟
یزدی:
من با رسانه های داخلی و خارجی بارها مصاحبه کردم و گفتم که انقلاب اسلامی را انقلاب اصلی مردم این سرزمین و این تاریخ می دانم. بعد اینکه، به جمهوری اسلامی رای دادم و به آن وفادار هستم. به قانون اساسی التزام دارم اما به برخی از سیاست ها و رفتارهای مسوولین معترضم، ولی با نظام مساله ای ندارم و من برای هر عمل سیاسی باید یک تحلیل سیاسی داشته باشم .


 سکوت دربرابرفتنه"محکوم"ومحکمه فتنه‌گران عین اخلاق سیاسی است

یک استاد دانشگاه با انتقاد از کسانی که مصداق سکوت‌کنندگان در برابر فتنه ۸۸ بودند، محکمه را عین اخلاق سیاسی دانست و گفت: همه کسانی‌که به بالاترین جایگاه دینی و سیاسی جامعه (ولایت فقیه) اسائه ادب کردند، باید پاسخگوی اعمال خود باشند.

به گزارش جهان به نقل از  فارس، مقام معظم رهبری در دیداری که با رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری داشتند، بر رعایت اخلاق سیاسی و تفکیک نقد از اهانت توصیه‌های صریحی مطرح فرمودند. از آنجا رهنمود مقام معظم رهبری برای جلوگیری از سؤاستفاده جریان‌های منحرف سیاسی، نیاز به تبیین دارد با عماد افروغ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در دوره هفتم، جامعه شناس و استاد دانشگاه به گفت‌وگوی تفصیلی نشستیم که متن کامل ان از نظرتان می‌گذرد:

*بهترین لحظات عمرم هنگام توصیه‌های اخلاقی رهبر انقلاب بود

عماد افروغ نماینده اصولگرای مردم تهران در مجلس هفتم و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی بر رعایت تقوای سیاسی و هشدار به بداخلاقی‌های که به نام دفاع از انقلاب و نظام صورت می‌‌گیرد، اظهار داشت: بیاناتی که رهبر معظم انقلاب در جمع اعضای مجلس خبرگان رهبری درباره رعایت اخلاق سیاسی مطرح فرمودند بنده را بسیار خوشحال کرد؛ زمانی که ایشان چنین بحثی را مطرح می‌کردند از بهترین لحظات عمر من به حساب می آید و بنده در این لحظات مسرور از اظهارات معظم‌له شده بودم.

وی با بیان اینکه مطرح کردن توصیه‌های اخلاقی در جمع اعضای خبرگان نشان‌دهنده اهمیت موضوع اخلاق سیاسی است، افزود: بعد از اینکه مقام معظم رهبری توصیه‌های اخلاقی را مطرح فرمودند بلافاصله یاد پیام هشت ماده‌ای حضرت امام(ره) افتادم چراکه آن پیام هم به گونه‌ای دفاع از حقوق شهروندی، حقوق انسانی و احترام به حریم خصوصی افراد بود.

* توصیه‌های اخلاقی مقام معظم رهبری از شدت لحن بیشتری برخوردار بود

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری به کرات بر رعایت اخلاق سیاسی تاکید فرموده ‌بودند، تصریح کرد: توصیه اخلاقی مقام معظم رهبری در جمع اعضای خبرگان رهبری با توصیه‌های قبلی ایشان در شدت و لحن کلام تفاوت داشت و دلیل آن هم به خاطر عمق بداخلاقی‌های رایج بود.

افروغ تحقق این تاکیدات در جامعه را منوط به حراست از آن دانست و خاطر نشان کرد: برای تحقق رهنمود و بیانات مقام معظم رهبری باید از توصیه‌های ایشان به لحاظ کلامی و مفهومی غفلت نکنیم.

* رسانه‌ها اصحاب حقیقت‌ هستند نه مصلحت؛ بداخلاقی را باید رصد کنند

وی با بیان اینکه رسانه‌ها اصحاب حقیقت‌ هستند نه مصلحت، افزود: ایشان در سخنرانی اخیر خود بارها بحث اخلاق و پیوند آن با سیاست را مطرح کردند بنابراین مطبوعات و رسانه‌‌های ما برای تحقق رهنمودهای رهبر انقلاب باید با عمل به وظیفه ذاتی خود، کوچکترین انحرافات را رصد کرده و به اطلاع‌مردم برسانند.

*روحانیون در مسند قدرت باید پیگیر توصیه‌های اخلاقی باشند

افروغ وظیفه دستگاه قضایی را برای رعایت اخلاق سیاسی پررنگ دانست و با بیان اینکه احساسم این است که قوه قضائیه تلاش می‌کند هر از چند گاهی تسلی خاطر ما باشد، اظهار داشت: توقع ما از علمای روحانی و حوزوی که در قدرت نیستند با کسانی که در مسند قدرت هستند یکسان نیست؛ چراکه توقع ما از علمای حاضر در مسند قدرت صرفا در حد ارشاد و نصیحت نیست ما انتظار داریم آنها بدخلاقی‌ها را پیگیری کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس هفتم اظهار نظر دادستان محترم تهران مبنی بر اینکه اگر به سران سه قوه اهانت شود ما به عنوان مدعی‌العموم وارد می‌شویم را کافی ندانست و اظهار داشت: همه شهروندان حرمت دارند و نباید به آنها اهانت شود و دستگاه قضایی باید به گونه ای مدعی العموم کلیت بی اخلاقی ها و تهمت ها و افتراها نسبت به افراد مختلف باشد و هزینه این رفتار های سوء را بالا ببرد.

* دستگاه قضایی به عنوان مدعی‌العموم اهانت‌های اظهرامن الشمس را پیگیری کند

وی اضافه کرد: دستگاه قضایی نباید منتظر بماند تا به سران سه قوه اسائه ادب شود و سپس به عنوان مدعی‌العموم وارد شود چرا که اخلاقیات در نظام ما یک جایگاه رفیع دارد و باید در برابر هر هتک‌ حرمتی به شهروندان وارد عمل شود؛ گرچه وقتی هتک حرمتی بدور از چشم قوه قضاییه صورت می‌گیرد فرد می‌تواند به قوه قضاییه شکایت کند اما وقتی یک اهانت اظهرمن الشمس و آشکار است قوه قضاییه نباید منتظر شکایت افراد باشد و برخورد به عنوان مدعی‌العموم را محدود به سران قوا کند . البته ناگفته نماند که من مخالف برخورد با هتاکان به سران سه قوه نیستم بلکه می‌گویم نباید این موضوع به سران سه قوه محدود باشد.

افروغ با بیان اینکه باید از حریم اقلیت‌ها و حتی مخالفان سیاسی‌مان نیز پاسداری کرده و آنها را در حریم امن اخلاقی قرار دهیم، به دستگاه قضایی توصیه کرد به اخلاقیات به مثابه یک جایگاه نگاه کند و در برابر بی‌حرمتی‌های آشکار به هرفردی به عنوان مدعی العموم وارد عمل شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در دوره هفتم گفت: گفته می‌شود افرادی که جزء سران سه قوه نیستند می‌توانند علیه هتاکان شکایت کنند و این موضوع در حالی می‌تواند واقعی و نتیجه بخش باشد که ما شاهد رسیدگی منصفانه از سوی قوه قضاییه باشیم؛ وقتی در رسانه‌ها علیه یک فرد هتک حرمتی صورت می‌گیرد و به شکایت وی به طور جدی رسیدگی نمی‌شود، به این دلیل که بعضا هیات منصفه بی طرف نیست و یا عده‌ای می‌کوشند با رایزنی های سیاسی و جناحی هیات منصفه را از آن خود کنند، افراد با چه امیدی می‌توانند شکایت کنند در حالی که ممکن است شکایتش به آبروریزی بیشتر هم ختم شود.

* قرار ما در نظام علوی و نبوی چشم بستن به هتک حرمت‌ها نبود

وی با بیان اینکه قرار ما در نظام علوی و نبوی چشم بستن بر هتک‌حرمت‌ها نبوده است، اخلاقیات را از زمینه‌های پیروزی انقلاب اسلامی دانست و افزود: ما انقلاب نکردیم که به اسم دین، حقوق دینی و اسلامی افراد نادیده گرفته شود و فکر کنیم که تنها عده‌ای باید حکومت کنند و به ما به مثابه گله و رمه نگاه کنند.

افزوع با بیان اینکه در حکومت علوی و نبوی و در بیانات امام راحل و مقام معظم رهبری هیچ قراری بر بداخلاقی و هتک حرمت نبوده است، خاطر نشان کرد: عده‌ای قلیل فکر می‌کنند وکیل و وصی مردم هستند و مردم را بی‌بصیرت می‌خوانند و خود را ملزم می دانند که به مردم بصیرت ابلاغ و یا القا کنند.

* بصیرت با حکمت، اعمال اختیاری و اراده انسان گره خورده است

این استاد دانشگاه بصیرت را از جنس نرم دانست و تاکید کرد: بصیرت نه تنها القاءپذیر نیست بلکه با حکمت، اعمال اختیاری و اراده انسان گره خورده است.

وی از احتمال بی توجهی به توصیه‌ اخلاقی مقام معظم رهبری ابراز نگرانی و ابراز عقیده کرد: برخی‌ها آنقدر دلمشغول مسایل اقتصادی و سیاسی هستند که نگران مباحث اخلاقی نیستند و فراموش کرده‌اند که مهمترین آرمان انقلاب اسلامی اخلاقیات و معنویات است. ما نباید فراموش کنیم کرامت و ارزش انسان و حقوق شهروندی در انقلاب بسیار مهم بوده است.

* با توجه به شرایط کشور مخاطبان مقام معظم رهبری مشهود هستند

افروغ با بیان اینکه مخاطب مقام معظم رهبری با توجه به شرایط کشور کاملا مشهود است، تصریح کرد: اگر کسی فرمایشات ایشان در جمع مجلس خبرگان رهبری را مرور کند و مقداری هم نسبت به زمینه‌های بداخلاقی‌سیاسی در کشور حضور ذهن داشته باشد مخاطبان مقام معظم رهبری را می‌شناسد.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: شاید یکی از عوامل ویژه‌ای که موجب بیانات قاطع ایشان درباره سیاست اخلاقی شد اهانتی بود که به دختر آقای هاشمی رفسنجانی شد؛ بداخلاقی به جایی رسیده است که ما برای کنار گذاشتن رقیب خود از صحنه سیاسی به زشت ترین حربه‌ها متوسل می‌شویم و دامنه هتاکی‌های خود را به وابستگان افراد نیز تسری می دهیم و اتفاقا نتیجه معکوس نیز به دست می‌آید.

* باید بین نقد یک تفکر با نقد یک شخصیت تفاوت قائل شویم

وی با تاکید بر اینکه "ما باید نقد کنیم و بین نقد یک تفکر با نقد یک شخصیت تفاوت قائل شویم "، تصریح کرد: اگر ما نتوانیم این تفاوت را قائل شویم پس هنر نقد کردن را نیاموخته‌ایم. ما اگر نتوانیم بین نقد یک الگو و یک شخصیت تفاوت قائل شویم نقد ما نتیجه عکس خواهد داد و فرد مورد نظر ما به آسانی می‌تواند مظلوم‌نمایی کند.

افروغ هتک حرمت به افراد را موجب معروفیت و شهرت آنها دانست و درباره اثر منفی نقدهای نادرست، گفت: اگر به جای نقد فکر، یک شخص را خراب و لجن‌مال کنیم این رفتار ما نتیجه عکس خواهد داد و ثانیا آن بخشی از تفکر که باید نقد شود در صورت نقدنادرست، نقدناپذیر می‌شود، چراکه در این صورت آن بخشی از تفکر که باید نقد شود در ذیل بخش سالم تفکر پنهان می‌شود و ما قادر به نقد آن نخواهیم بود.

* نقدی که مستدل، معقول و با جرات و شجاعت باشد کاملا اخلاقی است

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نقد یک شیوه و یک موضوع دارد، تاکید کرد: مطلبی که مورد نظر رهبری بیشتر ناظر به شیوه نقد بود و ایشان درباره موضوع نقد مطلبی مطرح نفرمودند. درباره شیوه نقد باید گفت که نقد باید معقول، مستند، مستدل و با دل و جرات باشد. نقد باید بی‌محابا باشد؛ مطمئن باشید نقدی که مستدل، معقول و با جرات و شجاعت باشد کاملا اخلاقی است.

وی با اشاره به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه انتقاد، مخالفت و بیان عقاید با جرات هیچ اشکالی ندارد، افزود: یکی از مؤلفه‌های نقد این است که با جرات و شجاعت باشد و فرد نقد کننده با صراحت، نقد خود را به شکل روشمند و قاعده‌مند مطرح کند؛ بعضا این ویژگی‌های نقد درست کنار گذاشته می‌شود و با هتاکی و فحاشی خلط می‌شود که این نوع نقد در نظر مقام معظم رهبری مذموم است.

افروغ افزود: هر موضوعی که به گفتمان انقلاب اسلامی و شعارها و غایات و مبانی جمهوری اسلامی ایران مربوط باشد و ما احساس کنیم که در عمل و سیاست ها از این آرمان‌ها و اهداف فاصله‌ای صورت گرفته است باید با شیوه‌ای صحیح اقدام به نقد کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: بارها اشاره شده است که زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست که به مسائلی مثل حوادث مربوط به انتخابات و شرایط فتنه آمیز، در هم آمیختگی حق و باطل و ادعاهای مختلف در محکمه‌های قضایی پرداخته نشود. بنده از روز اول در مصاحبه با خبرگزاری فارس این موضوع را مطرح کردم و پای محاکمه را وسط کشیدم و آن موقع گفتم که ما شاهد برخی مباحث و ادعاها در برخی جراید هستیم و قوه قضاییه مکلف است تکلیف را روشن کند.

* برای فتنه اخیر هیچ‌راهی جز محکمه نداریم

وی اضافه کرد: اگر ما نگاه شرعی، انسانی، عقلی، قانونی و سیاسی را طالب هسسیم، برای حوادث بعد از ا نتخابات راهی جز محاکمه، ارائه اسناد محکمه پسند و متناسب با کیفر خواست اولیه و فرصت دفاع قائل شدن برای متهمین نداریم و نهایتا هر حکمی که دستگاه قضایی ما با طی مراحل قضایی صادر کرد باید به آن گردن نهیم و بالاخره این اتفاق باید بیفتد مشروط بر اینکه ما بخواهیم این مسائل را تمام کنیم و یک بار دیگر عظمت و شوکت نظام جمهوری اسلامی ایران را که به نظر من در حوادث اخیر تا حدودی و از برخی جهات مخدوش شده است را به رخ بکشیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه محکمه برای فتنه‌گران عین اخلاق سیاسی است، ادامه داد: باید در دادگاهی عادل، منصف و متناسب با آرمانهای انقلاب تمام افرادی که به نوعی در فتنه اخیر متهم هستند پاسخگو باشند و اگر ما سندی محکمه‌پسند داریم آن را رو کنیم. ما نباید کاری بکنیم که نقض غرض شود ما اگر برای بررسی حوادث بعد از انتخابات پای قوه قضاییه را وسط نکشیم و این موضوع را در حد محافل، جراید و یا حضور در خیابان‌ها مطرح کنیم، یک روز خودمان موضوع و گرفتار این قضیه خواهیم شد.

* اگر پای قوه قضائیه را وسط نکشیم خودمان موضوع بحث خواهیم شد

وی در پاسخ به این سوال که منظور شما از خودمان چیست، گفت: بحث فردی نیست سخن از یک قاعده است، خودمان یعنی تمام کسانی که مایل نیستند این مسائل از طریق قضایی حل شود. اگر پای قوه قضاییه را وسط نکشیم خودمان موضوع حوادث اخیر خواهیم شد و این همان اصل بازگشت عمل است که علامه طباطبایی مطرح می‌کند.

افروغ با بیان اینکه فتنه در هم آمیختن حق و باطل است، گفت: بنده هیچگاه نگفتم که در حواث اخیر یک طرف مقصر است منتهی درجات تقصیر متفاوت است ما باید به زمینه‌ها و بسترهای بروز فتنه هم توجه کنیم و نباید تنها یک طرف را ببینیم.

* باید با تن‌دادن به محکمه به استقلال و اقتدار قوه قضائیه بها بدهیم

این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید با تن‌دادن به محکمه به استقلال و اقتدار قوه قضائیه بها بدهیم، افزود: قوه قضاییه باید بیاید و کار را تمام کند. مطمئن هستم اگر حکمی مستند و مستدل از سوی قوه قضائیه صادر شود، سوء تعبیرها کنار رفته و آرامش به جامعه باز خواهد گشت. ما به بازگشت عظمت به کشور و اقتدار گفتمان انقلاب اسلامی نیاز داریم.

وی در ادامه گفت: ما نباید شعار بدهیم که گفتمان انقلاب اسلامی احیا شده است بلکه باید آن را احیا کنیم. بنده به عنوان یک دانشگاهی شاهد هستم که در برخی امور به این گفتمان خدشه وارد شده است.

* چه‌کسی می‌تواند مورد خطاب قرار گرفتن بالاترین جایگاه دینی و سیاسی را بپذیرد

افروغ تاکید کرد: چه کسی می‌تواند بپذیرد که در حوادث بعد از انتخابات اصل ولایت فقیه به عنوان بالاترین جایگاه دینی و سیاسی ما مورد خطاب قرار بگیرد. همه کسانی که به اصل ولایت فقیه اسائه ادب کرده‌اند و زمینه ساز حرکت‌های مخرب به لحاظ قضایی شده‌اند و کسانی که خودشان را پشت این سنگر پنهان و شرایط را برای این اسائه ادب فراهم کرده‌اند، مسئول و باید پاسخگوی اعمال خود باشند.

* منظور از سکوت در برابر فتنه، رندی، شیطنت و عوام فریبی است

وی در پاسخ به این سوال که آیا عدم موضع‌گیری در برابر نابسامانی‌های جامعه و سکوت در برابر حوادثی چون فتنه صحیح است یا نه گفت: نه، البته منظور از سکوت در برابر فتنه نیز باید مشخص شود برخی‌ عدم موضع‌گیری مصداقی و متناسب با خواست یک جریان سیاسی در برابر یک موضوع را می‌گویند سکوت و این به نظر من یک رندی، شیطنت و عوام فریبی است چراکه ممکن است یک فرد به لحاظ محتوایی و مفهومی اعلام موضع کند یعنی که به محتوا بپردازد در محتوا موضع خود را اعلام کند و یا اینکه سخن از محاکمه به میان آورد. به هر حال به شرط اینکه ما یک مارک خاص به سکوت ندهیم و از سکوت تفسیر نادرست نکنیم، کسانی که در برابر فتنه اخیر نه به لحاظ محتوایی و مفهومی و نه به لحاظ مصداقی اعلام موضع نکرده‌اند مصداق سکوت کنندگان در برابر فتنه هستند.

این کارشناس مسائل اجتماعی و سیاسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر معنای سکوت در اخلاق سیاسی، تصریح کرد: عده‌ای هستند که در برابر فتنه کاملا ساکت بوده‌اند، اما عده‌ای می‌خواهند بگویند آنگونه که ما موضع‌گیری می‌کنیم شما هم موضع‌گیری کنید و هرکسی که شعار اعدام باید گردد را ندهد سکوت کنندگان در برابر فتنه معرفی می کنند که این به هیچ وجه قابل قبول نیست.

*کسانی که برجایگاه ولایت فقیه تاکید و به لحاظ محتوایی موضع‌گیری کردند جزء سکوت‌کنندگان نیستند

افروغ با بیان اینکه انسان صاحب‌ درد که انقلاب و جمهوری اسلامی را می‌شناسد متوجه باید باشد که انگ مخملی زدن ابعاد مختلفی دارد و یکی از وجوه این انگ زدن اتهامی است که به سابقه ۳۰ ساله جمهوری اسلامی وارد می‌شود، گفت: پای افراد فقط در میان نیست واقعیت این است که ما باید روز قیامت پاسخگو باشیم. باید بین کسی که به لحاظ محتوایی و مفهومی در برابر فتنه اعلام موضع می‌کند و بر جایگاه رفیع ولایت تاکید و تئوری پردازی می‌کند با کسی که اعلام موضع نمی‌کند تفکیک قایل شویم.

وی ادامه داد: ما نباید بگوییم هر کسی که با ما نبوده پس علیه ما است. برخی‌ قالبی را ارائه می‌کنند و می‌گویند هر کسی با این قالب هماهنگ نباشد مصداق سکوت و علیه ماست.

* سکوت در برابر فتنه محکوم است

افروغ در پاسخ به این سوال که بطور مشخص نظر شما در برابر کسانی که به صورت مصداقی، مفهومی و محتوایی در برابر نابسامانی‌ها سکوت کرده و خود را سیاست‌ورزان اخلاق‌مدار معرفی می‌کنند چیست؟، گفت: این افرادی یعنی کسانی که به صورت جایگاهی، مفهومی، محتوایی و مصداقی موضع نگرفته‌اند مصداق سکوت هستند و ما آن را محکوم می‌کنیم البته کسانی به صورت افراطی و هیجانی موضع گرفته‌اند و از دایره شرع و عقل دور شده‌اند نیز باید تکلیف‌شان مشخص شود. درست است این افراد سکوت نکرده‌اند اما به نظر بنده این افراد عوارض کمتری از سکوت کنندگان نداشته‌اند.
*منتقد تفکر اقتصادی هاشمی رفسنجانی بوده و هستم
این کارشناس مسائل سیاسی در پایان با بیان اینکه منتقد تفکر اقتصادی هاشمی رفسنجانی بوده و هستم، گفت: بنده در همین اواخر ۱۷ نقد به سیاست‌های دوران آقای هاشمی مطرح کردم و هم اکنون معتقدم سه طایفه دست به دست هم داده‌اند تا جریان انقلاب اسلامی را متوقف کنند اول متحجرها و جمودگرایانی که مورد خطاب و عتاب امام بوده‌اند، دوم افراد احساسی و هیجانی که مقام معظم رهبری به آنها اشاره کرده‌اند، سوم نفوذی‌ها که در جریان و جراید اصولگرایان نیز نفوذ کرده‌اند.

نوشته شده در دوشنبه 15 فروردین 1390 توسط ایرانی
مقام معظم رهبری

درباره سایت
نویسندگان
آمار سایت
Blog Skin
افزایش آمار
فروشگاه نوید آنلاین - کالا را درب منزل تحویل بگیرید مبلغ آنرا به مامور پست بپردازید